Československo se od poloviny třicátých let minulého století systematicky připravovalo na ozbrojený střet s nacistickým Německem. Kromě všeobecně známé výstavby pohraničního opevnění měla přitom své důležité místo také výstavba letišť. Většina měla po svém dokončení sloužit československému vojenskému letectvu, u menší části nových letištních ploch se již od počátku počítalo s jejich využitím letouny tehdejších spojenců Československa – tedy Francie a Sovětského svazu.
Stále rostoucí vojenské síle nacistického Německa a současně zřejmá neochota Francie i Velké Británie nějakým způsobem proti němu zasáhnout obrátili nakonec českoslovenští političtí představitelé svoji pozornost také na východ, k dosavadnímu outsideru evropské politiky Sovětskému svazu.
Návazně na to byl v květnu 1935 v Praze podepsán pakt o vzájemné pomoci mezi Československem a Sovětským svazem. Pakt navazoval na smlouvu o vzájemné vojenské pomoci krátce předtím uzavřenou mezi Sovětským svazem a Francií. Pakt tak obsahoval podmínku, že Sovětský svaz zasáhne ve prospěch Československa jedině tehdy, pokud to předtím učiní Francie.
Letecká báze měla být komplexem osmi letišť. Byla do něj zahrnuta rozestavěná vojenská letiště v Pardubicích, v Chrudimi a v Německém Brodě, v Poličce i dosud neexistující letiště v Baníně, Bystřici nad Pernštejnem, Senožatech a ve Skutči.
V Německém Brodě v místech současných bylo letiště započato dnem 6. června 1936 výnosem MNO čj.1728 k umístění bombardovací perutě.
Při jednáních, která proběhla ve dnech 30. června a 1. července 1938 v Praze, již Francouzi s přímým nasazením svých leteckých jednotek na území Československa vůbec nepočítali.
Letiště se v roce 1938 dokončovalo a v kritickém září bylo již hotovo na 80% armádních staveb. Mělo se používat jako mírové a mobilizační. Na nedokončené brodské letiště se oficiálně přesunuly těžké bombardéry III. perutě (85. a 86. letka) 6. leteckého pluku v říjnu 1938, i když některé stroje na letišti byly již od konce r. 1937. Mezi první letouny zde dislokované patřily těžké bombardéry Aero MB.200.